IT

Cegal

Ut med det gamle, inn med det nye

2024-05-14

Foto: Mathilde, ServiceNow platform owner

Å få gjøre noe få andre har gjort var hovedårsaken til at Mathilde valgte å begynne i Cegal. Selskapet har nemlig tatt et uvanlig valg.

Cegal har i mange år brukt ServiceNow, et skybasert system som digitaliserer og automatiserer nær sagt alle bedriftsprosesser. Systemet tillater en hel del individuelle tilpasninger, noe som er en stor fordel, men som også kan ha en liten nedside.

 

– Det veldig mange virksomheter opplever er at det er gjort en rekke tilpasninger av systemet som til slutt blir en lite oversiktlig samling av løsninger med svak dokumentasjon, forteller Mathilde. Om det i tillegg er gjort av personer som har sluttet blir det til slutt vanskelig å administrere. Det hender også at slike tilpasninger fører til at du ikke klarer å høste av ny funksjonalitet som ServiceNow kommer med.

 

De fleste virksomheter lar dette skure og gå, men det som fikk Mathilde til å få interesse for Cegal var virksomhetens valg om å se fremover.

 

– Cegal bestemte seg for å skrote den gamle instansen av ServiceNow, så nå jobber jeg med migreringen fra gammel til ny løsning.

 

Selv om mange nok snuser på å gjøre det samme, er det per nå ikke mange virksomheter i Norge som har tatt steget.

 

– Det er jo ekstra spennende å kunne være med og påvirke et system fra start heller enn å prøve å nøste opp i historiske tilpasninger.

 

Selv om oppgaven med å migrere fra en gammel til en ny instans er stor, har både Mathilde og Cegal stor tro på at det er godt valg.

 

– På sikt vil det koste mer penger å forvalte det gamle systemet enn oppstartskostnadene for det nye. Dessuten gir det nye systemet en rekke nye muligheter som både vi og kundene våre vil dra nytte av. Utviklingen fremover blir enklere, langt mer strømlinjeformet.

 

Det er ikke uten grunn at cegalianerne kaller seg for «fuss-fighters». Å gjøre ting enkelt er mye av kjernen i virksomheten.

- Det er jo alltid mye nytt, og i tillegg er rollen min helt ny – så det er jo mange spørsmål som dukker opp til stadighet.

Et godt sted å være ny

Når vi snakker med Mathilde, er hun én dag unna å være ferdig med prøveperioden. Å være ny i Cegal har gått mer eller mindre som smurt.

 

– Det er jo alltid mye nytt, og i tillegg er rollen min helt ny – så det er jo mange spørsmål som dukker opp til stadighet.

 

Det at Mathilde har hatt mange spørsmål har ikke vært noe problem.

 

– Jeg føler at det er veldig lav terskel for å si i fra at man ikke forstår noe eller er usikker på hvordan man skal løse ting og tang. Folk gjør seg veldig tilgjengelige – enten når du går bort og pirker dem på skulderen eller over Teams når jeg må snakke med kolleger på andre kontorer. Det har gjort hverdagen min mye enklere.

 

Mathilde har kolleger i både Oslo og Sandnes, i tillegg til i blant annet USA, Storbritannia og Malaysia.

 

Fra starten høsten 2023 har hun hatt tett oppfølging av avdelingslederen.

 

– Jeg har fått strukturert oppfølging hele veien, som har gjort at jeg har lært Cegal å kjenne, blitt kjent med arbeidsoppgaver og blitt introdusert til kolleger. Det har vært en god støtte.

You matter

I Cegal har de et begrep som heter «You matter», men spørsmålet er om det er mulig å ha en innvirkning på en virksomhet etter så lite som seks måneder. Mathilde er ikke i tvil.

 

– Jeg føler absolutt at jeg betyr noe, for eksempel når jeg hjelper kolleger med all verdens spørsmål om ServiceNow. Forleden fikk jeg høre at en kollega hadde spurt ti stykker uten å få et like godt svar som fra meg, og det er jo hyggelig tilbakemelding å få.

 

Men også i en mer overført betydning føler Mathilde at hun betyr noe.

 

– Jeg føler absolutt at ideer og forslag jeg kommer med blir lyttet til og tatt hensyn til. I videreutviklingen av ServiceNow og hvordan vi skal bruke systemet har jeg absolutt en hånd på rattet.

 

Mathilde tror det at man blir godt ivaretatt har mye med kulturen og kollegene å gjøre.

 

– De fleste som jobber her, er genuint hyggelige. Selv om Cegal har blitt et stort og internasjonalt selskap, har vi ivaretatt følelsen av å være en mindre virksomhet der man bryr seg om hverandre. Alle husker bursdagen din, for eksempel. Sånne småting er kanskje bagateller, men det er jo veldig koselig da.

Del dette innlegget

Artikler du kanskje liker:

Cegal
Fra havets dyp til skyen
Les mer
Cegal
Strategi møter teknologi
Les mer
Cegal
En historie om data og olje
Les mer
Statens vegvesen
De ansatte velger vegen videre
Les mer