IT

Cegal

Strategi møter teknologi

2024-05-14

Foto: Amir Zarei, Business Development Manager

Med studier innen programvareutvikling fant Amir veien inn i en helse-tech start-up og fikk der ferten i strategi og forretningsutvikling. Kombinasjonen av begge fagfelt har han funnet i Cegal.

– Jeg trodde jeg skulle bruke livet på å kode, men da jeg jobbet i en start-up innen helse var det ingen andre som hadde erfaring fra forretningsmøter, å treffe investorer, gjennomføre prosjekter og slikt. Jeg var interessert, og leste meg opp på relevante fag.

 

Å lese seg opp gjør Amir fortsatt, og tar for tiden et kurs i strategi og ledelse på Harvard.

 

– Jobben min nå går ut på å bygge bro mellom strategi og teknologi. For kunder med en etablert strategi ser vi hvordan IT kan få den gjennomført, mens for andre virksomheter bistår vi med å utvikle strategien med IT i bakhodet.

 

Amir og Cegal har spesialisert seg på én gitt bransje, nemlig energi.

 

– Våre kunder er alt fra kraftselskaper til olje- og gass-selskaper, nettselskaper og strømselskaper i tillegg til noen prosjekter innen karbonfangst. Vi står overfor en stor utfordring knyttet til energi, og å være med på å løse den utfordringen er mye av årsaken til at jeg står opp om morgenen. Vi kan bidra med noe veldig konkret – med en av brikkene i det store puslespillet av tiltak som må til.

 

Prosjektene varierer stort, både i størrelse og art.

 

– For noen kunder har vi gjennomført en sky-migrering for å gjøre selskapet mer effektivt og sikrere. For andre kunder har vi fungert som en innleid IT-avdeling, noe vi har gjort i fornybarselskaper som er i en startfase der de ikke sitter på denne kompetansen selv. Vi har også gjennomført en due diligence av IT-stacken til et IT-selskap som en av våre kunder innen fornybar energi ønsket å kjøpe.

Kunnskapen fra begge felt er avgjørende for å forklare ting på en forståelig måte.

Fuss fighter

Selv om prosjektene er varierte, er det et prinsipp Amir og hans kolleger prøver å følge i dem alle, nemlig å bekjempe fuss.

 

– IT blir svært ofte en komplisert labyrint av løsninger og en hel rekke buzz-ord og bransjesjargong. Om kunden ikke forstår det som blir presentert, vil hen ikke kunne fatte en beslutning. Så vår jobb er å forenkle, og heller snakker om verdien vi skaper enn den tekniske løsningen som sådan.

 

Nettopp der er kombinasjonen av kunnskap om både teknologi og forretning svært verdifullt.

 

– Kunnskapen fra begge felt er avgjørende for å forklare ting på en forståelig måte.

 

Selv om Amir fordyper seg i strategi og ledelse, glemmer han ikke sine røtter i teknologien. Han liker fortsatt å «nerde» på teknologi.

 

– Ta KI for eksempel, der er det best å bare prøve seg frem snarere enn å se på diverse videoer og foredrag. Jeg har lastet ned en kode-editor og lekt meg med den, det er den beste måten for å henge med på den teknologiske utviklingen. Her om dagen skulle vi skrive referat fra et møte, og det vi gjorde var å spørre et KI-verktøy om å lage et program for å transkribere video til tekst. Det er mye mer lærerikt enn å bruke noen av de tjenestene som allerede finnes.

«You matter»

I gangene hos Cegal er det umulig å ikke legge merke til begrepet «You Matter» – et slags postulat for hvordan Cegal behandler sine medarbeidere.

 

– For meg betyr det at man skal bli sett og hørt. Som leder er det viktig for meg å sikre at særlig de unge medarbeiderne føler at de blir tatt på alvor.

 

Å bli sett og hørt er ikke det eneste trekket ved arbeidsmiljøet i Cegal; også mangfold er et kjennetegn ved virksomheten.

 

– Jeg liker at vi er såpass sammensatt. Selv er jeg opprinnelig fra Iran, og miljøet her er absolutt flerkulturelt. Vi har også mange som ikke snakker norsk her, og det er en helt naturlig del av kulturen vår.

 

Et tredje trekk ved kulturen er graden av frihet.

 

Vi har ganske frie tøyler her i Cegal. Akkurat nå holder vi på å spinne ut en ny tjeneste i vår avdeling, uten at vi nødvendigvis har klarert det i alle bauger og kanter. Vi er veldig smidige og blir vist en grad av tillitt jeg setter stor pris på. Sånn sett er vi på mange måter fortsatt en gründervirksomhet, selv om vi etter hvert har blitt ganske store og internasjonale. En fin-fin kombo, spør du meg.

Del dette innlegget

Artikler du kanskje liker:

Cegal
Fra havets dyp til skyen
Les mer
Cegal
Ut med det gamle, inn med det nye
Les mer
Cegal
En historie om data og olje
Les mer
Bane NOR
I en digital verden setter vi mindre spor med mer skinner
Les mer