2024-01-22
Selv om Statens vegvesen er mest opptatt av trafikanter og kjøretøy som holder seg på landjorden, kan vi trygt si at nyansatte får en «flying start» på sin karriere.
Jonas Kristoffersen, Krystian Mazurkiewicz og Jenny Oulie begynte alle i Statens vegvesen høsten 2023. Det har vært en god start, mener de selv.
Jonas Kristoffersen, fullstack-utvikler
Krystian Karol Mazurkiewicz, fullstack-utvikler
Jenny Heimdal Oulie, UX-designer
– Det er lett å bli rammet av bedragersyndromet, sier UX-designeren Jenny, der man føler at man ikke fortjener jobben fordi man ikke kan absolutt alt. Men her i Statens vegvesen er det veldig lov å være ny, veldig lov å stille spørsmål.
– Her er alle åpne for å bistå, legger fullstack-utvikleren Krystian til. Jeg føler meg veldig trygg her, selv om jeg ikke kan alt ut og inn ennå.
Som nyansatt i Statens vegvesen får man en egen fadder i tillegg til kursing og onboarding.
– Fadderen hjelper med alt av praktiske oppgaver, forteller fullstack-utvikleren Jonas, som å sikre tilganger, nødvendig lisenser og hvor vi finner digitale kurs. De bidrar til at det blir en myk start, og det er bra når man kommer sånn ca. rett fra skolebenken uten all verdens arbeidserfaring.
I tillegg til sponsorprogrammet vil Jenny, Jonas og Krystian også nyte godt av det nye Apollo 39-programmet – et tilbud til alle vegvesen-ansatte i IT-divisjonen under 39 år.
– Det er et sosialt opplegg der vi skal møte andre nye og unge på tvers av virksomheten, forteller Jenny. Det gir en bedre forståelse for helheten i Statens vegvesen og gjør at vi knytter verdifulle kontakter. Første samlingen lover godt, så nå venter vi spent på neste.
Trekløveret ble tidlig kastet ut i konkrete prosjekter, noe de alle mener er den beste måten å lære på. De fikk selv være med på å bestemme hvilke team de ville være en del av, og både Jonas og Krystian jobber med en applikasjon som skal hjelpe bilister med å legge opp den optimale reiseruten.
– Jeg jobber med vegvesen.no/trafikk, forteller Jonas, der jeg akkurat nå er med på implementeringen av en søkefunksjon som henter inn data fra ulike APIer, alt fra trafikkmeldinger, fjelloverganger som stenges, veiarbeid og høydebegrensninger på tunneler.
– Jeg er på teamet som er ansvarlig for app-versjonen av denne tjenesten, fortsetter Krystian. Med denne tjenesten kan folk komme frem mest mulig effektivt og fjerne en hel del frustrasjon og venting.
Jenny jobber på et prosjekt som skal forbedre dagens løsning for kjøresedler, et bevis buss- og taxisjåfører må ha for å kunne transportere passasjerer. Det er i dag veldig analogt og vanskelig å kontrollere.
– Jeg er med i en utredningsgruppe som er i startgropen av prosjektet, forteller Jenny. Å være med hele veien fra innsiktsfasen til vi etter hvert skal designe en ny løsning er stas, rett og slett. Det er ganske kult at jeg har fått lov til å være med på dette etter noen få uker her på huset.
Å bli kastet ut i konkrete prosjekter setter alle tre høyt.
– Jeg var en del av teamet og begynte å programmere allerede i uke 2, sier Krystian. Samtidig er alle klar over at jeg er ny, og gir meg tid til å lære.
– Vi blir gitt oppgaver som er ganske vanskelige, legger Jonas til, men samtidig tid og bistand nok til at vi klarer å løse dem. Det er en fin balanse.
– I mitt prosjekt jobber jeg sammen med en seniordesigner, supplerer Jenny, og det er fint å vite at det stilles krav til meg uten at alt hviler på mine skuldre.
Selv om Jenny, Jonas og Krystian har fått en flying start, setter de pris på en pust i bakken. Der er det sosiale tilbud i Statens vegvesen godt å ha.
– Jeg ble tidlig introdusert til kebab-torsdag, forteller Jonas, der mange i avdelingen går ut for å spise kebab og prate fjas etter jobb. Krystian har også slengt seg på flere ganger, så det er åpenbart at han liker bab han også.
– Så har vi både shuffleboard og biljard på kontoret her i Drammen, skyter Krystian inn. Men ikke gå i samme felle som meg, for det er noen ufattelig gode spillere her på huset – jeg fikk knapt tatt et støt før kampen var over. To ganger på rad.
Tross forsmedelige tap på den grønne filten, anbefaler de andre å snuse nærmere på Statens vegvesen. Av flere årsaker.
– Det beste med Statens vegvesen er jo å jobbe med spennende prosjekter som når ut til mange mennesker, forteller Jenny. I tillegg er det veldig mange hyggelig mennesker her og trivelige lokaler med en god kantine.
– Så vil jeg legge til at det er muligheter for å jobbe fleksibelt, noe jeg setter stor pris på, avslutter Krystian.