2024-04-18
De tre kollegene Karl, Saad og Anita i Statens vegvesens IT-divisjon tar lekebiler svært seriøst. Det bidrar nemlig til økt trafikksikkerhet.
Tech lead Anita beskriver sideprosjektet de jobber med som et lite kinderegg. Utforsking av ny teknologi, tverrfaglig samarbeid og stor samfunnsnytte er en kombinasjon det er lett å like. Det hele begynte med en idé til hva Statens vegvesen skal presentere på Javazone – Norges største møteplass for utviklere.
Anita Sengebusch, tech lead
Karl Gunnar Jonsson, seniorutvikler
Saad Janjua, juniorutvikler
– Vi er 30 medarbeidere som skal på Javazone, forteller Anita, og da må vi jo vise frem noen prosjekter vi jobber med. Vi fikk en idé om å vise frem noe fra Veitrafikksentralen, som samler all informasjon om trafikkfarlige situasjoner, skader på vei og lignende.
Veitrafikksentralen gjennomfører beredskapsøvelser ved å simulere hendelser i en miniatyrtunnel de har bygget og plassert på et bord, med lekebiler og det hele.
– Det vi nå har gjort er å plassere kameraer i tunnelene, forteller seniorutvikler Karl. Med kunstig intelligens og maskinlæring skal vi bruke bildegjenkjenning for å se om biler har stoppet eller om det er andre hendelser. Det vil gjøre beredskapsøvelsene enda bedre.
I dette prosjektet har trekløveret utforsket mye ny teknologi, noe Statens vegvesen har for vane å gjøre.
– Det er kanskje noen som tror statlige etater bruker mye gammel teknologi, sier Saad, men det stemmer overhodet ikke når det kommer til Statens vegvesen. Både språk og rammeverk er moderne. Vi har brukt Google Vertex AI til å trene en TensorFlow-modell som skal kjenne igjen biler og lastebiler. En React frontend-løsning viser videostrømmen fra kameraer i tunnelen og sender bilder til en Java backend. Backend-løsningen henter så prediksjoner fra TensorFlow-modellen og sender disse tilbake til frontend slik at vi kan vise fram bokser rundt biler og lastebiler i tunnelen. Basert på prediksjonene har vi også laget logikk for å finne ut om et kjøretøy har stoppet og kan da vise en alarm.
Nylig ble det gjennomført en heldags workshop med 30 kolleger for å skape fremdrift i prosjektet.
– Hele avdelingen jobbet sammen på løsningen, forteller Anita, delt opp i mindre team. Det er utrolig hvor mye man får gjort når så mange jobber dedikert rundt samme løsning.
– På frontend-siden fikk vi definert hvordan varslingen av alvorlige hendelser skal vises på skjermen i kontrollrommet, fortsetter Saad.
– Vi fikk også tatt over 1 000 bilder av lekebiler som har lastet opp i Google Vertex AI slik at vi kan annotere dem før vi trener en maskinlæringsmodell, legger Karl til.
Å leke seg med ny teknologi og lære mye nytt er fabelaktig bra i seg selv, og i tillegg bidrar denne leken til noe samfunnsnyttig.
– Vi bidrar til økt trafikksikkerhet og hjelper sånn sett millioner av mennesker i dette landet, fortsetter Karl. Vi bruker jo også veiene og tunneler selv, så man ser i tillegg den personlige nytten.
– Dette begynte med en artig liten greie til Javazone, sier Anita, men det har jo nå vokst til noe langt større og langt viktigere. Det er det gøy å være med på.
– Det var faktisk en av årsakene til at jeg søkte meg til vegvesenet, istemmer Saad, vi driver ikke bare og selger noe, vi utvikler ting som brukes av svært mange.
På spørsmål om hva som kjennetegner kollegene i IT-divisjonen til Statens vegvesen, svarer de tre at det handler om vilje og vennlighet.
– Det er mange som har tydelige ambisjoner her, forteller Karl. De vil noe, både på egne vegne, men også på vegne av sine kolleger og samfunnet.
– Samtidig er de vennlige, istemmer Saad, det er ikke slik at de er ambisiøse på egne vegne og brøyter seg vei for å nå målene sine. Som ny her har jeg opplevd at folk er veldig ivrige til å hjelpe, de svarer på alle slags spørsmål, drar kolleger med seg.
– Som teknisk leder er det viktig for meg å inspirere til og legge til rette for en delingskultur, sier Anita. Det er i grunn det vil skal gjøre på Javazone også; dele det vi har lært fra prosjektet med tunnelsimuleringen med alle andre som synes det både er spennende og nyttig. Får andre glede av vår eksperimentering er det bare positivt.