Om Fremtidsbedriftene

Fremtidsbedriftene presenterer resultatene fra Norges største undersøkelse blant studenter og yrkesaktive av Norges mest attraktive arbeidsgivere.

Lister med de mest attraktive arbeidsgiverne

En sentral del av undersøkelsesresultatene er rangeringslister over de mest attraktive arbeidsgiverne innen hver målgruppe.

 

Respondentene i undersøkelsen velger først de arbeidsgiverne de er mest interessert i, og velger deretter fra en gitt liste sine fem foretrukne arbeidsgivere. Universum utarbeider en liste over de mest relevante arbeidsgiverne i de respektive bransjene og næringene basert på deres tilstedeværelse i markedet, rekrutteringsnivå og employer branding innsats, samt vurderinger fra fjorårets liste. Respondentene har også mulighet til å legge til arbeidsgivere selv hvis de ikke allerede er med på listen. Disse arbeidsgiverne vil senere bli nominert til å vises på listen for neste års undersøkelse.

Vekting

Datamaterialet gjenspeiler den totale befolkningen av studenter så mye som mulig. Vår datainnsamlingsmetode med faste mål basert på studieområder og utdanningsinstitusjoner skaper grunnlaget for dette.

 

For å levere så pålitelige data som mulig til landets arbeidsgivere og studenter og for å sikre at fordelingen av svarene er så realistisk som mulig, veier vi innkommende svar på hvordan hele befolkningen er distribuert. Dette betyr at hvis en institusjon har 15% av alle studenter i Norge, men er representert med 18% i vårt materiale, blir svaret fra denne institusjonen veid til 15%. Dette betyr at ingen utdanningsinstitusjoner er overrepresentert i forhold til den totale befolkningen.

Din karriere

Fem trinn til en skarp LinkedIn-profil

Sammen med navnet og bildet ditt, er tittelen din det første som vises i alle søkeresultatene når arbeidsgivere er på jakt etter kandidater. Derfor må du ta deg tid til å velge den beste beskrivelsen av deg selv for å matche det du vil markedsføre deg selv som. Finn nøkkelord fra bransjen eller yrket som du er på jakt etter - det finner du for eksempel i relevante jobboppføringer - og bruker dem i tittelen din, så det blir en overskrift som skiller seg ut fra mengden.

Les mer
Sånn skiller du deg ut i bunken av CV’er!

- Det er mange som sender en CV på tre sider, hvilket er i overkant. En rekrutteringskonsulent bruker i gjennomsnitt seks sekunder på å lese en CV så en side er mer enn nok.

Les mer