2024-03-22
Lesetid ca 2 min
Foto: Johannes Loe Holand
Sammen med Trygg Trafikk har Thomas og resten av Ateas Analytics-team i Trondheim og Oslo tatt store steg innen praktisk bruk av generativ AI.
– Det viktigste vi gjør for våre kunder er å samle og strukturere data på en hensiktsmessig måte, forteller Thomas, for å skape innsikt som er av verdi for virksomheten.
Det første AI-prosjektet til Atea og Trygg Trafikk ble å utvikle en intern chatbot.
– Vi matet chatboten med info fra alt fra nettsider til pdf-dokumenter, notater, veitrafikkloven og årsrapporter. Trygg Trafikk brukte Azure fra før, derfor brukte vi Azure OpenAI, Azure Document Intelligence og AI Search i utviklingen.
Med denne chatboten blir informasjonen lettere tilgjengelig for alle ansatte, på en langt raskere måte enn før. Å måtte lete gjennom tusenvis av dokumenter er ikke bare tidkrevende, men kan også føre til at man ikke finner frem til korrekt informasjon.
– Trygg Trafikk har nå oversikten over alt de vet, og kan dermed gi bedre informasjon i alt fra høringsinnspill til forskning og mediehenvendelser. Det vil jo til syvende og sist gjøre dem i bedre stand til å ivareta trafikksikkerheten til oss alle. Og dette er jo bare starten på reisen vi ser for oss sammen innen AI.
Thomas Bjerke
Juniorkonsulent Analytics
Foto: Johannes Loe Holand
Mye av utviklingen innen AI er nybrottsarbeid, og da er det gunstig med ansatte som liker å samarbeide.
– Da vi skulle utvikle Trygg Trafikk sin chatbot her på trondheimskontoret henvendte jeg meg til en kollega i Oslo som jeg visste hadde en del erfaring fra teknologien. På vår årlige konferanse, Atea Community, snakket han om Azure OpenAI. Det er den store fordelen av å jobbe i et stort selskap som Atea – det er mye kompetanse å dra nytte av.
Kompetanse er nå én ting, og i tillegg har Atea en samarbeidskultur som gjør at ansatte deler med hverandre.
– I Atea samarbeider vi på kryss og tvers av regioner, land og fagområder. Ikke bare sparer det kunden for mye tid, men det bidrar til at vi alle lærer av hverandre. Dette gjør at kunden får tilgang på den beste kompetansen, uansett hvor de befinner seg.
"Når man jobber med kunstig intelligens rekker man ikke å kjede seg"
Trygg Trafikk er på ingen måte den eneste kunden som ønsker å utvikle løsninger basert på generativ AI.
– Jeg jobber også med et prosjekt innen varehandel. Vi skal mate AI-modellen vi utvikler med alt denne butikkjeden har av kundedata, i tillegg til meta-data. Så skal vi definere hvordan tabeller henger sammen og hva slags informasjon man kan finne i dataene. På sikt ønsker vi å kunne stille spørsmål direkte til databasen med et naturlig språk heller enn SQL. Det vil åpne opp for enda større bruk enn i dag.
Foto: Johannes Loe Holand
Takket være utviklingen innen teknologien Thomas og hans kolleger jobber med, utvikler også kompetansen seg tilsvarende fort.
-Når man jobber med kunstig intelligens rekker man ikke å kjede seg, humrer Thomas. Det er utrolig gøy å utforske alle mulighetene som finnes, og det dukker jo opp noe nytt nesten hver uke.
Thomas nyter også godt av at kulturen støtter opp under muligheten til å utvikle seg.
-Jeg opplever at det er store muligheter til å jobbe med akkurat det man ønsker her i Atea. Det er såpass mange ulike prosjekter at man med enkelthet kan finne noe man liker ekstra godt.
Det er ikke bare det faglige Thomas vektlegger når han skal beskrive hva som er bra med å jobbe i Atea.
– Det blir jevnlig arrangert både sosiale og faglige samlinger. Jeg er en del av padel-gjengen her i Trondheim og forrige “office day” var jeg i mitt ess, for da spilte vi Formel 1-spill med vår egen racing-stol med ratt, pedaler og storskjerm. Det kan jo ikke være «all work and no play», avslutter Thomas.