2022-08-30
Lesetid ca 4 min
Jernbanen står overfor en historisk satsning på digitalisering og bedre togtilbud, der målet er at enda flere skal velge det mest miljøvennlige transportalternativet.
– Tog er en åpenbar klimaløsning, sier direktør for langsiktig planlegging og porteføljestyring Nina Valle, og bærekraft har jeg et sterkt engasjement for. Utslippene er i dag de laveste og jernbanen er den klart mest arealeffektive transportløsningen. Det motiverer meg for å planlegge og jobbe for finanseringen av fremtidens jernbane.
I tillegg til å være en sentral klimaløsning, er også jernbanen en viktig brikke i samfunnsutviklingen.
– Vi utvikler samfunnet blant annet ved å skape nye arbeidsmarkedsregioner, fortsetter prosjekteringsleder innen jernbaneteknikk Daud Malik. Jeg jobber nå med Østfoldbanen og en helt ny stasjon midt i Moss. Med en reisetid til Oslo ned mot 30 minutter og flere avganger daglig vil det være mulig for stadig flere å pendle inn til Oslo.
Bedre togtilbud i de største byene oppnås gjennom Norges største landbaserte prosjektportefølje. Bane NOR jobber også med digitalisering på en rekke fronter og står foran store betydelige investeringer fremover på flere titalls milliarder kroner.
– Det er ikke alle som vet at vi har et eget mobilnett og er en av Norges største aktører innen tele og datakommunikasjon, fortsetter Nina. Vi har 5000 kilometer med fiberkabler fra Stavanger til Narvik. Nå bygger vi et nytt digitalt signalsystem (ERTMS) som gir færre signalfeil. Satsningen vår på den digitale jernbanen gir oss spennende muligheter for å ta i bruk ny teknologi for mer punktlige tog i hverdagen for deg og meg.
– Vi har også brukt droner en god stund, legger Daud til, blant annet til overvåking av anleggsområder i prosjekter med ukentlige nåtidsbilder. Vi kjører en drone over anleggsområdet som er automatisert på hvor og hva den skal ta bilde av, og data går rett inn i et program. Med det kan vi eksempelvis planlegge utkjøring og oppfølging av anleggsgjennomføringen på et stort prosjekt.
Droner brukes også til befaring av kontaktledninger i høyden, for å føre tilstandskontroll eller kontroll for ferdigstillelse. Droner gjør denne jobben langt mer smidig enn før.
– I tillegg jobber vi med det vi kan kalle smarte objekter, sier Daud, der sensorer gir oss data for å oppdage og utbedre feil på et tidlig stadium. Vi har for eksempel sporveksler med varmefølere og strømfølere. Det gir en mer stabil togtrafikk og færre forsinkelser for kunden.
Å jobbe i krysningen mellom fysisk infrastruktur og digitale løsninger gir et behov for tett samarbeid mellom en rekke ulike fagområder.
– Selv er jeg indøker fra NTNU, forteller Nina, og jobber med alt fra teknologer til økonomer og samfunnsvitere.
– Jeg er sivilingeniør innen fysikk og miljøfysikk og fornybar energi fra NMBU, fortsetter Daud. Jeg jobber med alt fra arealplanleggere til samfunnsøkonomer, eksperter på landbruk og skogsarealer, og prosjektsjefen min er jurist.
Så mange ulike fagmiljøer og oppgaver skaper et veldig godt internt jobbmarked, noe både Nina og Daud har nytt godt av.
– Jeg begynte som trainee der jeg jobbet som kontrolleringeniør, forteller Daud. Så ble jeg assisterende prosjekteringsleder, deretter prosjektingeniør og er nå prosjekteringsleder. Så joda, jeg har hatt mange ulike stillinger.
– Jeg begynte også som trainee, fortsetter Nina, som startet ute på anlegg. Jeg var assisterende byggeleder hjemme i Trondheim, jobbet så i Narvik med prosjektering, og gikk så over til strategi og finansiering.
Et svært godt bevis på mulighetene i Bane NOR er at Nina etter fire år, i en alder av 29, ble selskapets yngste direktør noensinne.