Amedia

Et viktig samfunnsoppdrag og en opplevelse av frihet og et sterkt samspill

2023-05-13

Lesetid ca 4 min

Amedia er landets største utgiver av redaktørstyrte medier og ledende på lokal avisutvikling. Daglig når konsernets medier mer enn to millioner lesere gjennom 105 nasjonale, regionale og lokale titler. Konsernet er i kraftig vekst med ansatte spredt over hele landet. Det som samler oss er samfunnsoppdraget og journalistikken. Det er det som er vår forretningside.

Amedia er i kontinuerlig utvikling. Derfor trenger vi stadig nye kollegaer som kan hjelpe oss til å bli enda bedre slik at vi sammen vinner kampen om folks tid.

 

Med vårt samfunnsoppdrag bidrar du med å utgjøre en forskjell i folks liv og i det lokale og landsdekkende demokratiet. At Amedia er et godt sted å jobbe, ble også bekreftet da vi ble sertifisert som Great Place To Work i 2022. Amedia er også kåret til en av landets mest attraktive arbeidsgivere av både studenter og yrkesaktive innenfor ulike fagområder.

Kaja Palmer Sørholt (31) begynte veien inn mot salgsfunksjonen da hun som 20-åring ble butikksjef i en bokhandel. Etter noen år med yrkeserfaring tok hun en bachelor i Administrasjon og Ledelse, og har siden 2019 jobbet som Key Account Manager i Amedia Salg og Marked.

 

– For meg har det å jobbe i Amedia vært en stor glede fra første arbeidsdag. Det har vært veldig spennende å bli kjent med de ulike lokalavisene og de lokale samfunnene, og se hva lokalavisen faktisk betyr for leserne. Det at det i tillegg er så mange muligheter innenfor vår aID-data med målgruppestyring – og lokal tilpasning for annonser og kampanjer – gjør at man kan jobbe veldig kreativt. Vi kan se hvordan geografiske forskjeller gir utslag på effekt når innholdet er mer lokalt spisset.

 

Samfunnsoppdraget og muligheter for personlig utvikling er noe Kaja setter høyt, og som hun opplever som sterke verdier hos Amedia.

 

– Det gir en stolthet ved å jobbe i et stort konsern som bidrar til lokale samfunn og viktig journalistikk. Vi setter faktisk pris på fri presse i dette landet. Det er også mange muligheter for personlig og faglig utvikling i Amedia, og det oppfordres også til å tilegne seg ny kunnskap. Jeg mener dette er grunnen til at mange velger å bli lenge innad i konsernet, forteller hun.

En jobb med frihet

Basert på grundige undersøkelser trekker Amedias medarbeidere frem at det er verdien av samfunnsoppdraget og egenskapene frihet og samspill som de viktigste kjennetegnene ved Amedia som arbeidsgiver. Det er frihet til å være seg selv, frihet til å påvirke egen arbeidshverdag, frihet til å ytre seg og rom for å feile. Hos oss er det også et sterkt samhold og samspill. Vi samarbeider, lærer, heier, bryr oss om hverandre og spiller hverandre gode.

 

Inger Boldvik (36) jobber i dag som innholdsutvikler i Amedia, men har tidligere vært journalist i mange år hos Amedia-avisen Drammens Tidende.

 

– Årene i Drammens Tidende var helt fantastiske. Jeg fikk hele tiden nye oppgaver, rakk aldri å kjede meg eller tenke at jeg trengte å bytte jobb for å få nye utfordringer. I løpet av de 14 årene på fulltid fikk jeg blant annet ha ansvaret for journalistikken i en kommune, samt være krimjournalist og blålysjeger. Jeg fikk brekke papiravisa og være videoreporter. Jeg har ledet ukeavisen DT Drammen. Jeg var både frontsjef og nyhetsleder for Drammens Tidende. De siste årene var jeg prosjektleder for flere serier og nysatsinger, blant annet næringslivssatsingen DT24, sier hun.

fbt

Inger hadde i lengre tid interessert seg for en mulighet som innholdsutvikler, men var noe usikker på hvordan det ville gå med en jobb i hovedstaden.

 

– Med fleksibiliteten vi i dag har med hjemmekontor, går det veldig fint å kombinere med familielivet. Jeg syns det var et enormt vanskelig valg å ta, å forlate en jobb jeg elsket så høyt. Jeg hadde vokst opp i Drammens Tidende, det var som familien min. Heldigvis turte jeg å ta steget, for det viste seg at jeg elsket å jobbe hos Amedia Innholdsutvikling også, sier Inger.

Samarbeidet gir en ekstra styrke

En fellesnevner Inger har møtt på uansett stilling er det gode samspillet både innad i selskapet, men også på tvers av konsernet.

 

– Det aller beste med å jobbe i Amedia er alle de fine og flinke folkene jeg jobber sammen med, både i Amedia Utvikling og i alle avisene. Det er så mye kompetanse rundt omkring i avisene. Det er helt rått å oppleve at vi som konsern kan bidra til at kompetansen deles i Amedia-familien og bidrar til å dra alle framover.

 

Elena Hinsværk (22) har derimot noe kortere erfaring hos Amedia, da hun begynte i 2022 som HR-Intern. Likevel merket hun fort det sterke samspillet og lagånden.

 

– I møte og samtale med ansatte i mange av konsernets selskaper, fra ulike steder i landet, har jeg sett en fellesnevner om at alle er utrolig imøtekommende og jobber mot felles mål. Journalister, utviklere, annonseselgere og andre ser fortsatt betydningen av mine arbeidsoppgaver innen HR, og stiller seg positive til å bidra med ulike prosjekter i mitt fagområde. Jeg har bygd relasjoner med kolleger jeg til og med aldri har møtt, og jobber fra ulike steder i landet. Samtidig opplever jeg hvordan alle, uansett fag, ser hvor viktig jobben de gjør er for samfunnsoppdraget, noe jeg er stolt av å ha vært del av.

Mange muligheter

Amedia er et stort konsern som gir ansatte store muligheter for utvikling internt samt spennende karrieremuligheter på tvers av forretningsområder. Elena har på underkant av ett år gått fra intern og student til fulltidsansatt.

 

–  Da det nærmet seg slutten av internship-perioden min fikk jeg tilbud om å fortsette hos Amedia på deltid som HR-assistent, noe jeg gledelig takket ja til. Før jeg hadde fullført siste semester fikk jeg igjen nok et tilbud om en fulltidsstilling, og med den store trivselen var det lett å si ja.

 

En av de som har klatret i konsernet er Jostein Larsen Østring (32). Han begynte som journalist i Nordlys i 2011, og har jobbet i ulike roller siden.

– I Nordlys gikk jeg gradene fra journalist til kveldsvaktsjef i 2012, med ansvar for reportasjeledelse og delegert redaktørmyndighet på kveldstid. I 2014 ble jeg nyhetsredaktør. Dette var en jobb som innebar daglig nyhetsledelse, prioritering av hvilke saker vi dekker og ansvar for hvordan vi dekker dem, sier han.

 

I 2016 fikk han tilbud om å jobbe i Amedia i et ettårig prosjekt som ble kalt Innholdsinitiativet.

 

– Oppstarten gikk bra, og noen måneder senere fikk jeg tilbud om en permanent jobb som direktør for innholdsutvikling. Fra 2016 til 2019 var jobben å videreutvikle Amedias redaksjonelle strategi og hjelpe avisene med sin utvikling, både når det kom til journalistikk og hvordan det jobbes i redaksjonene, forteller Amedia-direktøren.

Les mer om hvordan det er å jobbe i Amedia på våre karrieresider og følg oss på sosiale medier.

Amedias Karriereside: https://www.amedia.no/jobb-hos-oss
LinkedIn: https://n9.cl/0uv5c
Instagram : https://n9.cl/m4ao9
Facebook:
https://www.facebook.com/amedia.as

 

Del dette innlegget

Artikler du kanskje liker:

Siemens
Dytter teknologifronten globalt
Les mer
Yara
Slik gjør Yara bærekraft til en sentral del av driften
Les mer
Atea
“Det er ingen skam å snu”
Les mer
FINN.no
Slipp alt du har i hendene, jeg har nemlig en god idé!
Les mer