5 gyldne regler når du skaper ditt personlige brand

22/02/2024 3:18pm

Å skape en personlig merkevare kan være en skremmende og utfordrende oppgave. Og en av de enkleste måtene å gå seg vill i prosessen på, er å ikke vite hvor man skal begynne. En personlig merkevare er både bra og nødvendig for å skille seg ut når du søker jobb eller starter din egen virksomhet. Å skape riktig personlig merkevare hjelper deg ikke bare med å bli tilbudt ettertraktede jobber eller å bli kjent innen ditt felt, men det kan være forskjellen mellom "Hvem er du?" og "Takk for at du er her" i din karriere.

1 Ha et fokus

Mange kandidater har ikke funnet sitt fokus og prøver å være alt for alle. Bestem hva ditt budskap er og hold deg til det. Å holde budskapet ditt fokusert gjør det så mye lettere både å skape innhold rundt din personlige merkevare og for andre å definere deg. De beste personlige merkevarene er veldig spesifikke; jo smalere og mer fokusert din merkevare er, desto lettere er det for folk å huske hvem akkurat du er.

2 Vær autentisk

Det er en enkel måte å bygge en original personlig merkevare på - og det er å være autentisk. Å kopiere en annen merkevare vil bli lagt merke til, så vær nøye med å være deg selv. Ved å være dyktig i det du gjør og innen ditt felt, vil ryktet ditt hjelpe deg med å bygge den merkevaren du ønsker.

3 Fortell en historie

Hvis din personlige merkevare ikke forteller en historie, har du allerede mistet halvparten av ditt potensielle publikum. Den mest effektive personlige merkevarestrategien i dag er å bygge en ekte historie, så skap en historie rundt merket ditt som ditt publikum kan engasjere seg i. En av de beste måtene å fortelle denne historien på er gjennom video, som også er mest personlig. Bruk smarttelefonen din til å dele videomeldinger med kolleger, potensielle kunder eller bransjekolleger.

4 Vær konsekvent

Å være konsekvent ligner veldig på å ha et smalt fokus - det er mye lettere å bli lagt merke til for et emne hvis du konsekvent skaper innhold rundt akkurat det. Sørg for at kommunikasjonen din forblir konsekvent, både online og offline. Undervurder ikke hvor små inkonsekvenser kan føre til at effektiviteten til din personlige merkevare forringes. Imidlertid skader det ikke å ha en unik kjennetegn som folk kan assosiere med merket ditt. For eksempel en frase du sier etter hver video, eller et høyt spark som eiendomsmegleren Fredrik Eklund - noe folk kan bli forelsket i. Så uansett om du skaper en morsom merkevare eller en som er litt mer på den konservative siden, er konsekvens nøkkelen.

5 Forbered deg på å mislykkes

Feil er tøffe, og alle vil unngå det; det er bare menneskelig. Men for å skape en personlig merkevare som skiller seg ut fra alle andre, må du oppleve mislykkelse. Du vil aldri oppnå den beste merkevaren før du har mislyktes noen ganger ved å gå utenfor komfortsonen din. De aller beste resultatene kommer alltid fra gjentatte tester og feil, feil og mislykkede forsøk - ikke fra umiddelbar perfeksjon.

Del dette innlegget