Velg studieretning:
Topplister arrow_right

Tradisjonell? Tro om igjen...

Amar Murtaza – strategisk forretningsutvikler

Forsikringsbransjen var lenge stabil, kan hende til og med litt traust. Da er det ekstra gøy å jobbe i bransjen nå, når alt blir snudd på hodet.

- Denne bransjen var lenge svært stabil der alle hadde de samme produktene og man konkurrerte om hvem som kunne prise produktene best. De få endringene som forekom, var inkrementelle. Det er helt andre tider nå; vi opplever en voldsom endring på høyde med de mest innovative bransjene i landet.

Disse endringene drives frem av teknologiutvikling, nye markedsaktører, nye forretningsmodeller og et skifte i hvordan man forholder seg til kunder.

- Vi har utviklet teknologi som har gitt oss Guinness-rekord på skadeoppgjør, nemlig 1,6 sekunder på å gjøre opp en reiseskade. Vi har også tatt i bruk teknologi for bildegjenkjenning som kan foreta et skadeoppgjør på en bil. Det som er felles for vår teknologiutvikling er at teknologien ikke er viktig i seg selv, men kun relevant om den gir økt kundeverdi, som for eksempel et raskere skadeoppgjør.

Bedre helse

Dette kundefokuset har bidratt til et skifte i hvordan Gjensidige jobber, fra en tid der man hadde fult fokus til skadeoppgjør til nå også å rette innsatsen mot å forhindre skader.

- Vi har i lang tid jobbet forebyggende, blant annet med å forhindre branner i fjøs. Med IoT er det langt flere muligheter for å forsterke dette arbeidet. Vi utforsker for eksempel muligheten for å overvåke tidlige feil på rørledninger, for å forhindre at hus blir oversvømt.

Amar har også ledet et arbeid med SATS, en nyvinning i både forsikrings- og treningsbransjen.

- Vi lanserer snart et samarbeidsprosjekt med SATS i hele Norden, der de sammen med oss tilbyr en skreddersydd helseforsikring til sine medlemmer. SATS er opptatt av å tilby sine kunder et helhetlig tilbud som går ut over den fysiske treningen, og vi på vår side er opptatt av at befolkningen skal holde seg frisk og rask og unngå store helseplager. Det er en nyvinning alle parter tjener på.

Nye konkurrenter

En annen endring som preger bransjen og dermed også jobben til Amar, er inntoget av nye konkurrenter.

- Vi ser fra utlandet at nye aktører kommer inn i markedet, alt fra Lemonade i USA som bruker teorien bak adferdsøkonomi for å sikre kundekontakt, eller Care by Volvo som baker forsikring inn i en totalpakke for bilhold – inklusive service og veihjelp. Om vi sitter stille blir vi en råvareleverandør som dyttes bakover i verdikjeden, noe som gjør at vi vil miste kundekontakten vi har bygget dette selskapet på gjennom 200 år. Det ønsker vi naturligvis å unngå. Derfor må vi finne nye løsninger for å opprettholde vår sterke posisjon overfor kundene. Så ja, den tradisjonelle og trauste forsikringsbransjen er en saga blott. Heldigvis, for oss som jobber her.

Ny kunnskap

Med så massive endringer som Gjensidige opplever, er det viktig med kompetansepåfyll. Det sikres blant annet gjennom den omfattende Gjensidigeskolen.

- På Gjensidigeskolen kan vi ta en rekke ulike kurs som gir oss nødvendig påfyll av kunnskap og kompetanse. Jeg har tatt kurs innen prosjektledelse, og dessuten bidratt på kurs innen innovasjon og forretningsutvikling. Skolen har også stort fokus på «design thinking», i tråd med vårt ønske om å utvikle produkter og tjenester som svarer til kundens ønsker og behov.

Selskapet har også et tett samarbeid med BI på en rekke fagfelt, der ansatte kan ta kurs gjennom høyskolen.

Et sted å bli værende

Gjensidige er kjent for å ha ansatte som blir værende en stund – uten at det er ensbetydende med at du gror fast.

- Det som er bra med denne skolen er at den viser at vi er mer opptatt av å utvikle våre ansattes kompetanse enn å erstatte dem med nye hoder hele tiden. Det gir en verdifull kontinuitet. Vi beholder dermed kulturen, og fyller på med kompetanse. Det er en ideell måte å utvikle virksomheten på, synes jeg.

Har du lyst til å vite mer om hvordan Gjensidige jobber med nyskaping og forretningsutvikling? Her kan du lære mer om akkurat det!

TOPP 3 økonomi

  1. Innovasjon Norge

Bransjebeste

  1. McKinsey & Company
  2. Schibsted
  3. NorgesGruppen
  4. PwC

Klatrere økonomi

  1. KPMG
  2. Finansdepartementet
  3. Helsedirektoratet
  4. Visma
  5. Statens vegvesen
  6. Norad

Årets Nykommere økonomi

  1. RSM
  2. Visolit

Rangeringen økonomi

  1. Innovasjon Norge
  2. Google
  3. Sparebank 1
  4. Norges Bank
  5. Norgesgruppen
  6. Forsvaret
  7. Utenriksdepartementet
  8. PwC (PricewaterhouseCoopers)
  9. Microsoft
  10. Tine
  11. Aker Solutions
  12. NAV
  13. Deloitte
  14. Finanstilsynet
  15. McKinsey & Company
  16. SAS
  17. KPMG
  18. Finansdepartementet
  19. Helsedirektoratet
  20. L'Oréal Group
  21. Visma
  22. Boston Consulting Group (BCG)
  23. Coca-Cola European Partners Norge
  24. Nordic Choice Hotels (bl.a. Clarion, Quality, Comfort)
  25. Nordea
  26. IKEA
  27. Schibsted Media Group
  28. Sopra Steria
  29. Statkraft
  30. Arbeids- og sosialdepartementet
  31. Statens vegvesen
  32. Telenor
  33. Statistisk sentralbyrå
  34. Norad
  35. Aker BP
  36. Storebrand
  37. Hydro
  38. Olje- og Energidepartementet
  39. Pareto Gruppen
  40. Rolls-Royce

TOPP 3 ingeniør

  1. Sintef
Se hele listen

TOPP 3 IT

  1. Google
  2. Microsoft
Se hele listen

TOPP 3 jus

  1. Politiet
  2. Tingrettene
  3. Utenriksdepartementet
Se hele listen

TOPP 3 humaniora

  1. Kunnskapsdepartementet
  2. NRK
  3. Barne-likestillings og inkl.dep
Se hele listen

TOPP 3 helse

  1. Helsedirektoratet
  2. Folkehelseinstituttet
  3. Helse Sør-Øst
Se hele listen