Jus

HELP

Min første sak fikk jeg allerede i uke én!

2022-09-02

Lesetid ca 4 min

I HELP er du knapt innenfor dørene før du får din første, ordentlige sak. HELP er stedet å jobbe om du ønsker tidlig ansvar.

– For meg var det veldig fint å gå fra et teoretisk studium og rett inn i faktiske saker, forteller advokatfullmektig Casper.

 

– Her blir man kastet ut i det den første uken, fortsetter Ole, naturligvis med tett oppfølging av prinsipal og fagansvarlig dersom jusen er virkelig kompleks. Man er aldri alene om en sak, og man har alltid noen å spørre til råds.

 

– Vi er jo 150 advokater og har det største fagmiljøet på flere av våre rettsområder, så det er alltid noen å spørre når du står fast, skyter Casper inn.

HELP-skole for ansatte og bransjekolleger

Det sies at den beste læringen får man gjennom å utføre jobben sin. Likevel er faglig påfyll nødvendig, og derfor har HELP etablert sin egen skole med både interne og eksterne kursholdere. HELP-skolen gir både nye og erfarne ansatte nødvendig innføring og oppdatering på rettsområdene der HELP ønsker å være ledende, som arve- og familierett, fast eiendom og kjøpsrett, og sørger også for nødvendig påfyll om andre viktige tema, som advokatenes etiske regelverk. Snart åpner HELP-skolen også dørene for advokatkolleger i andre bedrifter.

 

– Som en del av onboardingen har vi kurs for å lære om virksomheten, hvordan man skal håndtere saker og om aktuelle rettsområder, sier Casper.

 

– Men skolen er ikke bare for oss fullmektiger, legger Ole til, men også for advokater og senioradvokater. Skolen legger til rette for at vi over tid får utvikle oss på nye rettsområder. Faglig påfyll er nødvendig gjennom hele karrieren.

 

– Samtidig er det sånn at vi får veldig mye læring takket være det store antallet relevante og komplekse saker vi har. Diskusjonene blir veldig praktiske, noe jeg setter høyt. Man lærer mer av det enn kun teoretiske problemstillinger.

Viktig og spennende rettsområder

HELP jobber med privatrett og bistår klienter innen en rekke ulike områder, alt fra eiendom, skilsmisser, arv, id-tyverier, barnesaker, forbrukerkjøp og nabotvister.

 

– Dette er områder de fleste blir berørt av gjennom livet, forteller Ole, og det er noe eget å jobbe med saker man kjenner seg igjen i.

 

– Dessuten representerer vi ofte hvermannsen, folk som til vanlig kanskje ikke har mot eller råd til å kjempe sin sak, fortsetter Casper. I min første sak i Forliksrådet var det klienten min opp mot et stort, internasjonalt bilfirma representert blant annet ved administrerende direktør. Vår jobb er å sikre at loven er lik for alle og det synes jeg det er givende å bidra til.

 

Hver mandag blir man tildelt ulike klienter som har behov for bistand, og fordelingen av saker er det faktisk en robot som gjør.

 

– Noen tar en første avklaring per telefon med klienten for å få litt mer informasjon om saken, sier Ole. Så legges dette inn i systemet vårt, og så er det en robot som fordeler sakene til den fullmektigen eller advokaten som er best egnet for oppgaven.

 

– Rett nok er det ledere som følger med i den fordelingen, legger Casper til, men det er jo litt stilig at dette styres av algoritmer.

Løpet er lagt for å bli advokat

Mange jurister ønsker å bli advokat, og i HELP er løpet lagt for at man skal klare det, innen tilsynsrådets løp for advokatfullmektiger.

 

Jeg fikk advokatbevillingen nå i juli, forteller Ole, og har jobbet her i ganske nøyaktig to år.

 

– Jeg skal prosedere min første sak for retten nå i september og har flere på trappene, fortsetter Casper, etter et drøyt år i jobben. Jeg gleder meg, det er jo dette man ser frem til gjennom de fem årene med studier.

 

– Det som er fint med HELP er at sakene man prosederer som fullmektig er innenfor samme rettsområde som vi jobber med ellers. Vi får for eksempel ikke en eller annen tilfeldig sak firmaet har tatt ene og alene for å nå prosedyrekvoten.

Et ungt og sosialt miljø

HELP har et ungt miljø, og snittalderen er rett over 31 år.

 

– Jeg vil beskrive oss som inkluderende, faglig sterke og sosiale, sier Ole.

 

– Og da legger jeg til at vi er energiske og mangfoldige, i den forstand at det er rom for en rekke ulike personligheter her. Det er ingen definert mal for hvem som passer inn og ikke eller hva som skal til for å bli en god «HELPer». Det er noe i alle fall jeg setter stor pris på, avslutter Casper.

Del dette innlegget

Artikler du kanskje liker:

EY (Ernst & Young)
EY: Om flinke folk, dataanalyse og bærekraft.
Les mer
Gjensidige
Når var siste gang du gjorde noe for første gang?
Les mer
Equinor
Equinor. Å flytte grenser.
Les mer
Forsvarsmateriell
Langt fra en vanlig kontorjobb
Les mer