2022-09-02
Lesetid ca 4 min
Fagmiljøet hos Gjensidige ønsker mer kontroll over tjenestene de kjører, og ønsker mer kreativ frihet for å fortsette å innovere. Svaret ble å flytte seg til skyen, der er det kun kreativiteten som setter grenser for hva man kan utrette.
Sigurd Falk, Tech Lead for plattformteamet i Gjensidige, forteller at skyreisen handler om å legge kraften i hendene på fagmiljøet og viske ut skillet mellom infrastruktur og kode.
– Vi ønsker mer kontroll over hvordan tjenestene fungerer fra A til Å. Gjennom å etablere en fantastisk plattform for skytjenester, gir vi fagmiljøet det de trenger for å kunne skape vanvittig gode løsninger, sier han.
Kristian S. Munkvold er fagleder for web i Gjensidige, og forteller at de har etablert teamet «Builders» som har et tett samarbeid med plattformteamet. De pilottester verktøy og teknologi før det går ut til hele selskapet. Builders er plattform sine testpiloter, de setter av ekstra tid til å være først ute, luke ut feil og mangler, og i prosessen sørge for at plattformteamet får de tilbakemeldingene de trenger. De mener dette sørger for at de har de løsningene som absolutt fungerer best for fagmiljøet.
– Kjernen i skyreisen er å tilrettelegge for «DevOps» fra A til Å. Vi ønsker å gi fagmiljøet den frighetsgraden de trenger for å kunne eie egne og levere sine løsninger. Gode verktøy ligger i kjernen, og vi samarbeider om at selve utvikleropplevelsen skal være fantastisk. Med full kontroll på hvordan våre løsninger kjører og skalerer, er vi helt sikre på at vi kan skape enda bedre løsninger – og ikke minst, bruke riktig teknologi der vi trenger det, sier Munkvold.
Builders-teamet jobber i stor grad med å designe og utvikle gode løsninger for resten av selskapet. De har hovedfokus på å sørge for at fagmiljøene innenfor design og utvikling har de verktøyene, bibliotekene, og tjenestene som gjør at man kan samarbeide om å skape gode løsninger for kundene. De mener at til syvende og sist, er kundeopplevelsen til Gjensidige et resultat av hvor gode interne løsninger de har.
– Vi lager de beste løsningene for kundene våre, om vi sørger for at vi har de beste interne løsningene for fagmiljøet vårt. Det skal være enkelt å samarbeide, og ikke minst gøy å jobbe med å lage løsninger hos oss. Dermed må våre løsninger styrke fagmiljøet, og ikke hindre dem i arbeidet sitt, sier Munkvold.
Plattformteamet har ansvar for å bygge grunnmuren for skyreisen hos Gjensidige. Dette skal legge til rette for at resten av selskapet skal kunne ta i bruk Public Cloud så smertefritt som mulig.
– Hoveddelen av infrastrukturen vår bygges i Azure, men vi benytter også Google Cloud Platform for Gjensidiges mobilapp da det passet bedre med våre behov, sier Sigurd Falk, Tech Lead i plattformteamet hos Gjensidige.
Sikkerhet er svært viktig når man skal flytte viktige finanstjenester og applikasjoner ut i skyen. Derfor arbeider de tett med IT-sikkerhetsteamet.
– Strategien er noe man kaller å «flytte sikkerheten til venstre». Det betyr blant annet at mer ansvar legges i utviklerne sine hender, sier han.
Gjensidige er et stort selskap som har drevet med digital utvikling i flere tiår. Det er hundrevis av tjenester som nå skal flyttes ut i skyen. I tillegg til dette er det stadig nye behov som skal løses digitalt. Plattformteamet etablerer et fundament som gjør det enkelt å starte sin reise ut i skyen, samtidig som man gir de mest erfarne fleksibiliteten til å bruke alle mulighetene Public Cloud gir.
– Utviklingsteamene skal ta ansvaret for både utvikling og drift av sine applikasjoner i skyen. Platformteamet tilrettelegger for dem med opplæring, moderne verktøy og en platform de enkelt kan bygge videre på, sier han.
Målet med skyreisen er at kundene skal få enda mer stabile tjenester og bedre kundeopplevelser på alle flater. Skyen gir oss muligheten til dette, men det betyr at utviklerne også må ha et langt tettere forhold til hvordan deres applikasjoner kjører i produksjon.
– Man får et nærmere forhold til det man utvikler. Utviklerne må følge med på hvordan deres applikasjoner presterer og sikre at de er velfungerende. Men samtidig åpner det for langt større kreativitet og gir et enda større spillerom for innovasjon, avslutter Falk.
Vil du være med å skape de beste digitale kundeopplevelsen? Se fremover. Skap verdier. Bli en av oss. Gjør en forskjell for andre. Og deg selv.