Foto: Shutterstock
Sammen med navnet og bildet ditt, er tittelen din det første som vises i alle søkeresultatene når arbeidsgivere er på jakt etter kandidater. Derfor må du ta deg tid til å velge den beste beskrivelsen av deg selv for å matche det du vil markedsføre deg selv som. Finn nøkkelord fra bransjen eller yrket som du er på jakt etter - det finner du for eksempel i relevante jobboppføringer - og bruker dem i tittelen din, så det blir en overskrift som skiller seg ut fra mengden.
Nøkkelord er viktige - ikke bare i overskriften din - men noe du trenger å bruke aktivt i hele profilen din. For eksempel når du beskriver hvilke erfaringer, styrker og kompetanse du har, som samsvarer med det som trengs i bransjen. Du må huske på at alt på profilen din er søkbart på LinkedIn. Så ved å velge og bruke ord som ofte brukes i jobbsøkene du ser på, øker du sjansene for å bli funnet og går inn i arbeidsgivernes søk. Du bør imidlertid være forsiktig med å bruke "moteord" og klichéer for å beskrive deg selv. Tenk for eksempel over hvordan du kan beskrive deg selv som en "fleksibel lagspiller" med alternative ord når du beskriver dine erfaringer.
Ifølge ekspertene har du om lag 10 sekunder til å fange en besøkendes interesse når du har blitt funnet i et søk. Derfor er det veldig viktig å ha et skarpt, personlig og tydelig sammendrag av profilen din. Sammendraget fungerer som din "salgspitch" og bør derfor klart gjenspeile hvem du er og hva du kan tilby. Beskriv nøyaktig og kortfattet dine viktigste erfaringer og kvalifikasjoner, hva dine drivkrafter og ambisjoner er, og noen av dine viktigste egenskaper.
Det kan være fristende å bruke Linkedin-profilen din til å liste opp alle jobber og roller du har hatt gjennom årene. Men ofte er det ikke særlig interessant for andre å bare se en lang liste over jobbtitler. I stedet, bør du kort og nøyaktig beskrive hvilke erfaringer du har tatt med deg fra hver jobb. Beskriv hva du var ansvarlig for, hvilke resultater du har bistått med å skape eller hvordan du har bidratt til miljøet på jobben. Hvis du også kan underbygge det med tall eller statistikk, virker det ofte mer overbevisende.
Når du har skrevet "salgspitchen" din i sammendraget og beskrevet dine erfaringer fra tidligere jobber, det er lurt å supplere med å spesifisere dine ferdigheter. Det gir et enda klarere bilde av hva du kan - og det gjør deg enda mer synlig for potensielle arbeidsgivere og rekrutterere. Men her er det også et spørsmål om å velge nøye. Sjekk ferdigheter som passer den jobben du er ute etter - i stedet for å bare inkludere ferdigheter som var relevante for tidligere jobb som du ikke har en interesse i eller drar nytte av i dag. Sørg for at din kompetanse samsvarer med søkeordene du har valgt.