2023-11-17
Foto: DNV. Magnus Johannesen på verftsbesøk med DNV kollegaer for å se på en HVDC-plattform som ble bygget i Singapore og fraktet til Haugesund.
– Med en fot innenfor DNV, er det mange muligheter som åpner seg. Om du får ideer eller blir inspirert til å lære mer om noe, så finnes det gode ordninger som legger til rette for det.
Det forteller en fornøyd Magnus Johannesen etter et utenlandsopphold for DNV i Singapore. Der har han tilbrakt tre måneder som en del av DNVs Knowledge Booster-program, som tilbys selskapets ansatte globalt.
– Tanken bak Knowledge Booster er at man reiser til en annen relevant avdeling i selskapet for å lære noe, eller lære noe vekk. DNV er et stort internasjonalt konsern med rundt 350 kontorer i 100 land, så det er egentlig bare fantasien som setter grenser.
DNV støtter de ansatte i Knowledge Booster-ordningen med midler og har et apparat som bistår med alt det praktiske som visum, bolig, skatt, og så videre.
– Jeg vet at flere har dratt på Knowledge Booster i utlandet og blitt der. DNV er en kunnskapsbedrift der det å bytte avdeling og finne noe du brenner for blir sett på som positivt.
– Under oppholdet i Singapore besøkte vi blant annet et verft der vi fikk inspisere en HVDC-plattform på nært hold. Det var veldig interessant å få et skikkelig inntrykk av størrelsen, antall mennesker og logistikken som må til for å sette sammen en slik plattform.
I stedet for vekselstrøm, bruker HVDC-plattformer høyspent likestrøm til å overføre kraft over store avstander.
I DNV tilpasses kompetanseutvikling den enkelte ansattes rolle, nivå og egne ønsker. De skal lære 70 prosent direkte fra arbeidsoppgavene dine, 20 prosent fra kunnskapsdeling via kollegaer og nettverk, og 10 prosent fra formell videreutdanning gjennom kurs.
Foto: DNV. "I tillegg til å ha lært mye teknisk har jeg også fått en mye bedre forståelse for hvordan kulturen fungerer, og samarbeider bedre med både kinesiske og andre asiatiske kollegaer, sier Magnus Johannesen i DNV."
– HVDC-plattformen ble bygget i Singapore, og sto ferdig i april. Deretter ble den seilt til Haugesund for montering av det elektriske systemet, forklarer Magnus Johannesen som nå er tilbake på DNVs hovedkontor på Høvikodden like utenfor Oslo.
Maskiningeniøren er nå mange erfaringer rikere etter sitt opphold i Singapore i regi av DNVs Knowledge Booster.
Magnus har tidligere jobbet mye med offshore, men nå jobber han med «alt mulig som flyter».
– Jeg jobber særlig med flytende sol, og det skjer mye i Asia på dette området. Så når det åpnet seg en mulighet for Knowledge Booster i Singapore var verken jeg eller sjefen vonde å be, forteller han.
Deler av tiden til Magnus i Singapore ble brukt til å lære opp avdelingen der, i tillegg til å lære hvordan de vanligvis jobber i prosjektene sine.
Foto: DNV
– Jeg har drevet opplæring i hva som kreves i et flytesystem, og diskutert med elektroingeniørene om hvordan det og forankringen fungerer.
På spørsmål om hva som har vært det mest nyttige med ordningen, så er det ikke det tekniske han trekker frem.
– Det er vanskelig å trekke fram én ting, men det er jo en del kulturelle forskjeller mellom Asia og Europa. Du kan si jeg har fått en forståelse for hvordan kulturen fungerer, og samarbeider bedre med både kinesiske og andre asiatiske kollegaer. Diskusjonene med mine asiatiske kollegaer går mye lettere nå, slår han fast.