Velg studieretning:
Topplister arrow_right

Har fortsatt trua på delingsøkonomien

Camilla Marie Skogen (28), leder for medlem og egenart

Norsk dagligvare er preget av knallhard konkurranse, kunder med stadig økende forventninger og inntoget av nye forretningsmodeller. Da lønner det seg å være annerledes.

– Det er jo opp til oss å gjøre det attraktivt for medeierne å engasjere seg. Samtidig er vi inne i en tid med en ung generasjon som vil engasjere seg. Hvis noe er galt sier de fra med en gang og forventer at problemet tas tak i like kjapt! Sier Camilla Marie Skogen, leder for medlem og egenart i Coop siden mars 2018.

Og det er jo nettopp medeierne som gjør Coop annerledes. Med snart 1,7 millioner medeiere fordelt på 79 samvirkelag over hele landet, skiller Coop seg fra de andre aktørene i markedet.

– Min jobb er å finne ut av hvordan vi skal få frem hva medeierne er opptatt av og hvilke saker de vil prioritere. Vi bør komme dit at du som medeier i Coop kan oppleve at du kan gi et godt innspill og deretter se resultatet ute i markedet. Du ønsker noe i butikken din og så skjer det faktisk! sier hun.

At det skal bli enklere for medeierne å påvirke, er et viktig tiltak for at Coop skal kunne hevde seg også i årene som kommer. Naturligvis skal det lønne seg å velge Coop økonomisk, men medeierne er også sentrale når det kommer til hvordan Coop skal se ut i fremtiden.

– Jeg tror vi kan få mer ut av medlemmene våre ved å bevisstgjøre dem eierskapet. Vi kan lære av deres meninger rundt utviklingen av dagligvarebransjen i mye større grad. Hva ser de egentlig for seg i en dagligvareforretning? Hvilke behov har de – ikke bare sett ut deres historiske kjøpemønster, som vi er gode på i dag – men hva nytt ønsker de seg? Hva er det vi ikke har oppdaget at de vil ha enda, fordi de ikke har vist oss det før? Hvordan ønsker de at Coop skal se ut i fremtiden?

Økt digitalisering vil i likhet med mange andre også påvirke dagligvarebransjen de neste årene.

- Med utdannelse fra Industriell økonomi ved NTNU og spesialisering innen datateknikk er Coop et spennende sted hvor jeg har stor glede av en kombinert teknisk og økonomisk bakgrunn. Digitalisering er helt klart fremtiden for Coop og dagligvarebransjen. Nye digitale forretningsmodeller er ekstremt viktig for utviklingen av medlemsprogrammet og medeierdemokratiet vårt.

Samvirkeformen er helt sentral selv om både Coop og bransjen vil endre seg mye de neste årene.

- Det er utrolig motiverende å jobbe for et felleskap på 1,7 millioner medeiere som deler på godene og hvor alle kan være med å påvirke. Merkevaren til Coops samvirkemodell står også midt i en stor omstilling. Samvirke og kooperasjonen går fra å være forbundet med noe litt gammelt og traust til å handle om delingsøkonomi og fremtidens bærekraftige forretningsmodell. Å være med på den endringsreisen og potensiale som ligger der er vanvittig givende.

TOPP 50 Økonomi

  1. PwC (PricewaterhouseCoopers) B
  2. Deloitte
  3. EY (Ernst & Young)
  4. SAS
  5. Innovasjon Norge
  6. McKinsey & Company B
  7. Microsoft
  8. Norges Bank
  9. Infocard  1  desktop
  10. Infocard  1  mobile
  11. KPMG
  12. L'Oréal Group B
  13. Coca-Cola European Partners Norge
  14. Aker Solutions
  15. Sparebank 1
  16. Nordic Choice Hotels (bl.a. Clarion, Quality, Comfort) B
  17. Utenriksdepartementet
  18. Forsvaret
  19. The Boston Consulting Group (BCG)
  20. Rolls-Royce
  21. Infocard  2  desktop
  22. Infocard  2  mobile
  23. Orkla
  24. Norgesgruppen B
  25. Nordea
  26. IKEA
  27. Telenor
  28. BDO
  29. Finansdepartementet
  30. Hennes & Mauritz
  31. Pareto Gruppen
  32. Infocard  3  desktop
  33. Infocard  3  mobile
  34. Danske Bank
  35. Hydro
  36. Accenture
  37. Visma
  38. Handelsbanken
  39. Statistisk sentralbyrå
  40. Oslo Børs VPS
  41. Tine
  42. Kongsberg Gruppen
  43. Infocard  4  desktop
  44. Infocard  4  mobile
  45. Finanstilsynet
  46. OBOS
  47. Schibsted Media Group B
  48. Ringnes
  49. Capgemini Consulting
  50. TUI Nordic (fd Star Tours)
  51. Reitangruppen
  52. Telia Norge

Bransjebeste

  1. Geelmuyden.Kiese
  2. L'Oréal Group
  3. McKinsey & Company
  4. Nordic Choice
  5. NorgesGruppen
  6. OBOS
  7. PwC
  8. Schibsted
  9. Infocard  1  desktop
  10. Infocard  1  mobile
  11. Wilhelmsen Group

Klatrere Økonomi

  1. Accenture
  2. TUI Nordic

Utfordrere Økonomi

  1. ABB
  2. Bekk

TOPP 50 ingeniør

  1. Kongsberg Gruppen
  2. Multiconsult B
Se hele listen

TOPP 50 IT

  1. Google
  2. Microsoft
  3. Forsvaret
Se hele listen

TOPP 50 jus

  1. Politiet
  2. Utenriksdepartementet
  3. Tingrettene
Se hele listen

TOPP 50 humaniora

  1. NRK
  2. UNICEF
  3. Utenriksdepartementet
Se hele listen

Nordic Topp 50 Økonomi

  1. EY (Ernst & Young)
  2. McKinsey & Company
Se hele listen