Velg studieretning:
Topplister arrow_right

Har fortsatt trua på delingsøkonomien

Camilla Marie Skogen (28), leder for medlem og egenart

Norsk dagligvare er preget av knallhard konkurranse, kunder med stadig økende forventninger og inntoget av nye forretningsmodeller. Da lønner det seg å være annerledes.

– Det er jo opp til oss å gjøre det attraktivt for medeierne å engasjere seg. Samtidig er vi inne i en tid med en ung generasjon som vil engasjere seg. Hvis noe er galt sier de fra med en gang og forventer at problemet tas tak i like kjapt! Sier Camilla Marie Skogen, leder for medlem og egenart i Coop siden mars 2018.

Og det er jo nettopp medeierne som gjør Coop annerledes. Med snart 1,7 millioner medeiere fordelt på 79 samvirkelag over hele landet, skiller Coop seg fra de andre aktørene i markedet.

– Min jobb er å finne ut av hvordan vi skal få frem hva medeierne er opptatt av og hvilke saker de vil prioritere. Vi bør komme dit at du som medeier i Coop kan oppleve at du kan gi et godt innspill og deretter se resultatet ute i markedet. Du ønsker noe i butikken din og så skjer det faktisk! sier hun.

At det skal bli enklere for medeierne å påvirke, er et viktig tiltak for at Coop skal kunne hevde seg også i årene som kommer. Naturligvis skal det lønne seg å velge Coop økonomisk, men medeierne er også sentrale når det kommer til hvordan Coop skal se ut i fremtiden.

– Jeg tror vi kan få mer ut av medlemmene våre ved å bevisstgjøre dem eierskapet. Vi kan lære av deres meninger rundt utviklingen av dagligvarebransjen i mye større grad. Hva ser de egentlig for seg i en dagligvareforretning? Hvilke behov har de – ikke bare sett ut deres historiske kjøpemønster, som vi er gode på i dag – men hva nytt ønsker de seg? Hva er det vi ikke har oppdaget at de vil ha enda, fordi de ikke har vist oss det før? Hvordan ønsker de at Coop skal se ut i fremtiden?

Økt digitalisering vil i likhet med mange andre også påvirke dagligvarebransjen de neste årene.

- Med utdannelse fra Industriell økonomi ved NTNU og spesialisering innen datateknikk er Coop et spennende sted hvor jeg har stor glede av en kombinert teknisk og økonomisk bakgrunn. Digitalisering er helt klart fremtiden for Coop og dagligvarebransjen. Nye digitale forretningsmodeller er ekstremt viktig for utviklingen av medlemsprogrammet og medeierdemokratiet vårt.

Samvirkeformen er helt sentral selv om både Coop og bransjen vil endre seg mye de neste årene.

- Det er utrolig motiverende å jobbe for et felleskap på 1,7 millioner medeiere som deler på godene og hvor alle kan være med å påvirke. Merkevaren til Coops samvirkemodell står også midt i en stor omstilling. Samvirke og kooperasjonen går fra å være forbundet med noe litt gammelt og traust til å handle om delingsøkonomi og fremtidens bærekraftige forretningsmodell. Å være med på den endringsreisen og potensiale som ligger der er vanvittig givende.

TOPP 50 økonomi

  1. Innovasjon Norge
  2. Google
  3. Utenriksdepartementet
  4. Nordic Choice Hotels (bl.a. Clarion, Quality, Comfort)
    B
  5. SAS
  6. Forsvaret
  7. Norges Bank
  8. PwC (PricewaterhouseCoopers)
    B
  9. Infocard  1  desktop
  10. Infocard  1  mobile
  11. Norgesgruppen
    B
  12. McKinsey & Company
    B
  13. Orkla
    B
  14. Tine
  15. Deloitte
  16. Sparebank 1
  17. Microsoft
  18. Infocard  2  desktop
  19. Infocard  k  mobile
  20. IKEA
  21. L'Oréal Group
  22. Aker Solutions
  23. NAV
  24. The Boston Consulting Group (BCG)
  25. Schibsted Media Group
    B
  26. Coca-Cola European Partners Norge
  27. Nordea
  28. Helsedirektoratet
  29. Finansdepartementet
  30. Infocard  3  desktop
  31. Infocard  3  mobile
  32. KPMG
  33. Norad
  34. Finanstilsynet
  35. Jotun
  36. OBOS
    B
  37. Telenor
  38. Arbeids- og sosialdepartementet
  39. Infocard  4  desktop
  40. Infocard  b  mobile
  41. Reitangruppen
  42. Aker BP
  43. Danske Bank
  44. Statkraft
  45. Hydro
  46. Visma
  47. Statens vegvesen
  48. Accenture

Bransjebeste

  1. Geelmuyden.Kiese
  2. McKinsey & Company
  3. Nordic Choice
  4. NorgesGruppen
  5. OBOS
  6. Orkla
  7. PwC
  8. Schibsted
  9. Infocard  5  desktop
  10. Infocard  5  mobile
  11. Wilhelmsen Group

Klatrere økonomi

  1. Aarbeids- og Sosialdepartementet
  2. Aker BP
  3. Forsvaret
  4. L'Oreal
  5. NAV
  6. SAS
  7. Schibsted
  8. Tine

TOPP 50 IT

  1. Google
  2. Microsoft
Se hele listen

TOPP 50 jus

  1. Politiet
  2. Tingrettene
  3. Utenriksdepartementet
Se hele listen

TOPP 50 humaniora

  1. Kunnskapsdepartementet
  2. NRK
  3. Kulturdepartementet
Se hele listen

TOPP 50 helse

  1. Helsedirektoratet
  2. Folkehelseinstituttet
  3. Helse Sør-Øst
Se hele listen