Velg studieretning:
Topplister arrow_right

Ingen mangel på muligheter

Alexander Høiby er Vice President Digital Production (foto: Line Slotnæs)

Trinidad og Tobago, utforsking av digitale muligheter, å høre kinesisk i gangene og nye stillinger på løpende bånd. Alexanders karriere i Yara har bestått av en lang rekke fabelaktige muligheter.

- Jeg har nettopp begynt i rollen som Vice President Digital Production, forteller Alexander Høiby, og med det har jeg hatt fire ulike roller i de årene jeg har jobbet her i Yara. Jeg liker å utfordre meg selv og lære noe nytt hele tiden, og det har jeg gjort til gangs.

Alexander begynte sin karriere i Yara et større lean-prosjekt, og fikk deretter ansvaret for å utforske hvilke muligheter selskapet kunne ha av digitalisering av fabrikkene som produserer mineralgjødsel – et avgjørende hjelpemiddel for å sikre bærekraftig matproduksjon i verden. Det ledet frem til en egen enhet i 2019, som fikk navnet Digital Production. I starten var det 8 medarbeidere med i enheten, nå er det 60. Og flere skal det bli.

- I enheten har vi «product managers», analytikere, softwareutviklere, data scientists og designere. Sammen skal vi sikre at våre fabrikker rundt omkring i verden jobber så effektivt og sikkert som mulig ved at vi utvikler, eller kjøper, og implementerer ulike digitale verktøy.

Alexander jobber på Skøyen i Oslo, men snakker norsk kun 5 % av tiden på jobben.

Skybaserte tjenester
Yara bygger en egen skyplattform basert på AWS, som strømmer data fra samtlige fabrikker globalt. Input fra turbiner og kompressorer gir teamet verdifull innsikt, eksempelvis om når det bør utføres vedlikehold.

- Vi jobber med programvare som gjennom fysiske/matematiske modeller kan styre produksjonsprosessen autonomt. Vi ser stadig på hvordan vi kan utvide disse modellene med mer data samt mulighet for å benytte oss av maskinlæring for ytterligere optimering. Svært mange parametere har noe å si for en optimal produksjon, og det er rett og slett ikke mulig for et menneske alene å lykkes.

Yara tar også i bruk machine vision-teknologi, blant annet for å ha kontroll på hvor mange sekker med produkt som forlater fabrikkene.

- Noen av våre produkter rettet mot industrielle kunder er til dels svært sensitive. Derfor er det viktig å ha systemer som kontrollerer hvor mange sekker som både går ut fra fabrikk og når frem til kunden. Ingen skal komme på avveie.

Internasjonalt selskap
Mulighetene Alexander har fått i Yara handler ikke bare om nye roller, karriereutvikling og å få bryne seg på digitale utfordringer. Det handler også om å jobbe i et internasjonalt miljø.

- Vi er et gjennomført internasjonalt selskap. Selv om jeg jobber i Oslo, snakker jeg norsk kanskje rundt 5 % av tiden. I gangene er det like naturlig å høre thai som kinesisk og portugisisk.

- Å bli eksponert for kolleger med ulik bakgrunn og kultur gjør at jeg har vokst som person.

Å digitalisere nærmere 30 produksjonsfabrikker rundt omkring i verden har også åpnet opp for reising til en del eksotiske strøk.

- Jeg har besøkt så vidt forskjellige steder som Trinidad og Tobago på den ene siden og indre deler av midtFinland på den andre. Det er steder jeg ellers aldri ville reist til, og det er jo litt artig.

Et viktig oppdrag
Alle disse mulighetene til tross; den kanskje største muligheten Yara har gitt Alexander, er å kunne jobbe med noe livsviktig.

- En forutsetning for at alle mennesker skal ha det bra, er tilgangen på mat.

- Det er jo ytterligere aktualisert med krigen i Ukraina, og en sannsynlig matkrise. Vi føler et stort ansvar for å sikre at færrest mulig skal gå sultne til sengs. Yara er ikke alene om dette ansvaret, men vi har en avgjørende rolle. Det gir både en følelse av økt alvor ved jobben og en sterk følelse av å gjøre noe virkelig meningsfullt.

TOPP 3 IT

  1. Google
  2. Microsoft

Bransjebeste

  1. Telenor

Klatrere IT

  1. Schibsted Media Group
  2. Capgemini
  3. Oslo kommune
  4. Aker Solutions
  5. Sintef
  6. Deloitte
  7. McKinsey
  8. Aker BP
  9. KPMG

Rangeringen IT

  1. Google
  2. Forsvaret
  3. Telenor
  4. Bouvet
  5. Schibsted Media Group
  6. NAV
  7. Capgemini
  8. Utenriksdepartementet
  9. Oslo Kommune
  10. Samsung
  11. Aker Solutions
  12. Innovasjon Norge
  13. Accenture
  14. Sparebank 1
  15. Cisco Systems
  16. Knowit
  17. Forsvarets forskningsinstitutt
  18. Norgesgruppen
  19. ATEA
  20. Sintef
  21. Statkraft
  22. Deloitte
  23. Funcom
  24. McKinsey & Company
  25. Tine
  26. Statnett
  27. IBM
  28. Statistisk sentralbyrå
  29. Aker BP
  30. PwC (PricewaterhouseCoopers)
  31. Rolls-Royce
  32. IKEA
  33. Telia Norge
  34. Visma
  35. KPMG

TOPP 3 økonomi

  1. DNB
  2. Innovasjon Norge
  3. Google
Se hele listen

TOPP 3 ingeniør

  1. Multiconsult
Se hele listen

TOPP 3 jus

  1. Politiet
  2. Tingrettene
  3. Utenriksdepartementet
Se hele listen

TOPP 3 humaniora

  1. Kunnskapsdepartementet
  2. NRK
  3. Barne-likestillings og inkl.dep
Se hele listen

TOPP 3 helse

  1. Helse Sør-Øst
  2. Helsedirektoratet
  3. Folkehelseinstituttet
Se hele listen